aa-kuku! czyli jak żyć zdrowo i pysznie!

wtorek, 5 stycznia 2016

Chałka z cynamonową kruszonką

Puszysta chałka ze słodką skruszonką jest moim pięknym wspomnieniem dzieciństwa! Wychowałam się w rodzinie, która od lat prowadzi własną, tradycyjną piekarnię i to tuż obok domu. Dlatego dom rodzinny kojarzy mi się z zapachem świeżego pieczywa - tata co rano przynosił jeszcze gorące bułki, a na śniadanie jadałam chałkę - można powiedzieć - prosto z pieca! Ten zapach przywołuje uśmiech na mojej twarzy i budzi ciepło w sercu :) Teraz, kiedy już nie mieszkam w rodzinnym domu, przywracam te miłe wspomnienia, na przykład tą przepyszną chałką, która uwielbiam jeść z masłem i popijać gorącym kakao... ;) 

Chałka z cynamonową kruszonką



Składniki:
10 g suchych drożdży
300 g mleka
500 g mąki
1 jajko
60 g cukru
55 g roztopionego masła
szczypta soli

Kruszonka:
1 łyżka mąki
1 łyżka mleka
1 łyżka masła
1 łyżeczka cynamonu
+ 1 jajko do przesmarowania chałki

Przesianą mąkę mieszamy z drożdżami, robimy dołek na środku i wbijamy jajko. Roztopione masło mieszamy z ciepłym mlekiem, cukrem i solą. Wlewamy stopniowo do mąki i łączymy całość - najlepiej ugniatając rękoma. 
Kiedy otrzymamy jednolitą i plastyczną masę, odstawiamy na 30 minut w ciepłe miejsce.

Po tym czasie, dzielimy ciasto na 4 części, łączymy z jednej strony i robimy warkocza. Najbardziej obrazowo przedstawia to ten filmik: 


Trzeba się skupić, bo jest to dość skomplikowane, przynajmniej za pierwszym razem :D Jeśli kogoś przerasta, można zrobić warkocz dzieląc chałkę na 3 części - jest to znaaaaacznie łatwiejsze! :) Ja postanowiłam pobawić się 4 częściami - efekt widzicie poniżej: 



Na koniec smarujemy chałkę rozbełtanym jajkiem i posypujemy kruszonką (mieszamy widelcem wszystkie składniki - jeśli jest zbyt suche dodajemy masła, jeśli zbyt mokre - mąki). 


Odstawiamy w ciepłe miejsce na kilkanaście minut. Ja pożytkuję ten czas w ten sposób, że wkładam chałkę do jeszcze nie do końca nagrzanego piekarnika i ciasto stopniowo się ociepla wraz ze wzrostem temperatury. Od nagrzania piekarnika pieczemy chałkę w temp. 180 st. przez 30-35 minut. 


Smacznego i miłego wieczoru! :)
aakuku

2 komentarze :